zadnjih 15min tipkam tekst i onda kliknem ni sam neznam što i ode sve vrit... ah..
ajmo ponovo:
2 audio kutak: ne zakuhava tubeman, samo sam mirno sjedio u kutu i čekao da napiše koju jer sigurno ima više iskustva s tematikom
Zapravo je bilo prerano otvarati temu no kako su krenula pitanja i savijeti u tržnici ima smisla otvoriti temu i nastaviti ovako.
Zadnjih par tjedana, gubim sve više vremena na proučavanje mehanike i izvedbe 3D printera i skupljam iskustva i probleme s kojima su se ostali susreli.
Pokušavam nekakvom logikom zaključiti što mi treba, a što ne pa će finalni proizvod sigurno biti Frankenstein.
krenuti ću obrnutim redoslijedom pa ukratko o CNC funkciji:
iako bi bila idealna za "naše" potrebe i projekte, cnc glodalica je:
glasna
proizvodi prašinu
aluminij zahjteva hlađenje a to pak zahtjeva kadu
itd.
Ništa od navedenog ne dolazi u obzir jer nemam radionu i uređaj će spavati a i raditi u dnevnom boravku.
Stoga se potencijalni CNC dio svodi na graviranje, obradu tiskanih pločica i tome slično. Taj dio bi bilo idealno napraviti sa bar NEMA23 motorima ili večim, no prema dosad skupljenim informacijama takvi motori su preveliki, glasni, neprecizniji, veći i teži od NEMA17 koji je ajmo reć standard u 3D printerima.
Ukratko, ako i bude šta od toga, biti će više u smislu provjere koncepta i kako rekoh graviranja ili zezancije sa pcb.
Neovisno o tome, šasiju ću raditi uvjetno rečeno nepotrebno jakom pa da mi bar taj dio ne uvijetuje uporabu finalnog stroja.
laser dio:
tu nema previše mudrosti, on je kako i tubeman kaže tu neutralan. zadatak mu je kliziti na određenoj visini iznad objekta koji reže.
Mehanika stroja će sigurno biti dovoljno rigidna da se ništa ne "uvija" čak i pod nešto težim laserima.
ovdje će zapravo biti najveći zadatak kalibrirati stroj. Konkretno, treba testirati snagu lasera na raznim površinama, odrediti fokus te kompenzirati dubinu reza ako se ide u više krugova (a ići će). To u praksi znači da recimo svakih 4 prolaza laserom približiš laser objektu za 1mm - karikiram.
3d printer dio:
dakle, kontrola uvjetno rečeno jednaka CNCu, s daleko većom preciznosti.
Izvedba ima raznih, od trokutastih, pravokutnih, ovakvih onakvih, spajanih sa cijevima, šipkama i raznim profilima.
Ovaj moj, pogotovo zbog mogućnosti nadogradnje, će biti tzv "core xy" 3d printer.
Konkretno to znači da X os klizi po fiksnoj Y osi na vrhu printera, a Z os pada prema dolje.
Šasija će biti od Tslot profila, po uzoru na tvorničko riješenje a i par klonova. Tamo se koristi 20x20 profil, moj je plan 30x30, možda i više no zasad nisam našao na razlog da bude veći. Čak će kučište biti dodatno ojačano no o tome u daljnjem tekstu.
Radna veličina će biti min 30x30x30 a maksimalno do 40(45)x40(45)x30. Maksimalu određuje mjesto gdje će uređaj stajati.
Mislim da je i ovih 30x30x30 prilično veliko, no ajd... kad se već radi možda radi lasera izvućem nešto veći komad.
REalno, ako ću ga moći koristiti i za neka kučišta i sl, nije da ista ne mogu biti od više dijelova.
Ako i gledam potencijalnu obradu pcb i one su max20x30 normalno dobavljive pa je i taj dio pokriven.
ajmo o detaljima mehanike.
kako bi se osigurala maksimalna krutost uređaja i smanjilo bilo kakvo treskanje Z os će klizati na po 2 12mm šipke + 8mm navojno vreteno na lijevoj i desnoj strani.
Dakle, ukupno 4 krute šipke + 2 pokretne na step motorima. U ovom slučaju su šipke od inoxa, težina nije bitna. Ono što eventualno radi razliku je spoj samog vretena i motora. Gledao sam malo ekipu koja tjera mak na konac i ispada da je u nekim slučajevima vidljivo "treskanje" Z osi u materijalu ako se drži samo na jednoj strani i spojena je gibljivom spojnicom. Kruta spojnica navodno daje osjetno lošije rezultate a najbolje je ako je vreteno integrirana u sam motor. Ovo je ujedno i najskuplja varijanta. Ja se nekako zasad tješim da ako Z os ukrutim na 2 strane umjesto jedne te koristim kvalitetnije spojnice nebih trebao osjetiti razliku. Našao sam u Njemačkoj i neku firmu koja ima kakti "ultracool" spojnice koje smanjuju trzaje i svasta nesto pa ću probati s njima vjerojatno.
Y os sama po sebi nije ništa posebno, isto po 2 šipke 10mm na 2 strane i po njima klizi X os.
X os je zapravo najpokretniji dio stroja i kod 3D printera ista treba viti čim lakša. Iz tog razloga sam spominjao karbonske cijevi.
Nekakva razlika između inox i karbon varijante je cca 4X u korist karbon cijevi pa nije da se ne osjeti. Problem je što ne znam gdje (ni po koliko) nabaviti cijev koja će biti preciznog promjera cijelom dužinom. Nekakva sredina između ovo dvoje je aluminij i vrlo vjerojatno će prva varijata X osi mog Frankenštajna biti od aluminija.
motori:
hvala svima skoji ste ponudili NEMA 23 motore, no prema dosadašnjem istraživanju mislim da je bolje ići na "standard" NEMA 17. Ovi su lakši, manji, precizniji i tiši. Navodno su i svi kontroleri tipa ramps i sl optimizirani upravo za nema 17. U konačnici, i gotovi driveri su do 2A u pravilu a nema 23 su preko.
Našao sam i neku firmu u Americi koja se hvali sa "we reinvented stepper motors". Navodno su njihovi motori snažniji za istu dimenziju, manje se griju i bitno su tiši. Cijene ne znam, pitati ću pa ako se isplati uzeti. Ako će biti i ta varijanta, vjeroajtno cu motore za pogon Z osi uzeti sa vretenom. Iskreno malo me strah transporta i piganja šipke.
Hotend ilitiga ovo vruće što pljucka pljastik:
tu nema mudrovanja E3D v6 full metal je nekakav pouzdani "standard", ne dođe toliko da si da ne mogu priuštiti i to je to.
Ono gdje sam se trudio saznati prednosti je sam extruder, odnosno ono što gura
Tu postoji više varijanti a glavne varijacije su :
direktni i bowden.
Dikretni ima motorić praktički na samom hot endu (grijaču i dizni) dok je bowden napravljen od motorića koji je negdje na šasiji te gura filament kroz teflon cijevčicu prema samom hotendu..
oboje imaju prednosti i mane, no zasad je odluka na dikretnom. Konkretno E3d titan, je prilično hvaljen, relativno skup a daje mogućnost i dikretnog pogona i Bowden uz adapter.Fora je u tome da su se potrudili oko dizajna pa je zapravo filament kroz samo tijelo extrudera u potpunosti vođen kroz kanalić, a "zupčanici" su osjetno oštriji da daju što bolji "grip" i time kontrolu filamenta. Dikretni extruderi samim time imaju i bolju kontrolu te brže uvlače filament kada je potrebno i time smanjuju "dlačice" po samim printu.
Jest da to znači da sama X os ima dodanu težinu motorića al mislim da bi cijela konstrukcija trebala osigurati kvalitetan rad.U konačnici, ako radi i na tanjim profilima, zašto ne bi i ovdje.