Malo o ovom gramofonu i problemima s njime.
Već sam negdje spomenuo da je to posljednji uradak iz RIZ ELAK tvorniceu Đurđevcu i ko da su znali da je sve gotovo, tako su ga i napravili. Dječiji ručni rad, o nekakvoj kontroli kvalitete neću ni govoriti. Moj je primjerak kupljen drito u tvornici za 60 krznatica skup s ambalažom po propisu i uputom za rukovanje itd. Naoko djeluje plastično ali izgled vara, dosta je težak, kućište od iverice-nisu škrtarili, tanjur težak 1050 grama (vrlo solidno)
i ima podtanjur/flywheel od plastike (ala noviji Thoremsi). Mogli su tanjur malo pažljivije uraditi i obratiti višepažnje na estetiku. Mogli su ga bar ispjeskariti s donje strane da maknu one rubove od lijeva, ali to ne smeta u funkciji pa se može zanemariti. Stroboskop se jedva vidi, valjda je unutra tinjalica, mogli su staviti neku žarulju ili LEDicu. Gumb za ON/OFF je neznano gdje pokupljen, moraš s njme ko sa praćkom - na trzaj, pot za fino štelanje brzine nesmiješ ni malo jače pogledat, mam poblesavi. Lift radi samo prema gore i tamo ostaje, ako hoćeš da se spusti na ploču moraš ga stalno držati jer neće se gumb sam zaključati u doljnjem položaju. Pali se na glavnom prekidaču, vrtnja se pokreće na gumb START a zaustavlja na kraju ploče kad ručica dođe do kraja (mislim da nije automatski, mora se ručicu gurnuti prema osovini tanjura manuelno (dobro je prije toga ručicu dignuti sa ploče...). Zašto nisu stavili prekidač START/STOP ili da se pokreće i zaustavlja pomakom ručice, e to nitko nezna.
Osovina tanjura je zapucana u flajvil, što je plus, i vrlo je fino urađena kao i ležaj. Fino klizi i ne čuje se na uho ni kad ju uguraš u isto. Dobro je malo podmazati finim strojnim uljem. Zato se motor čuje, izpočetka dosta (ipak je stajao jedno 5 godina) ali nakon 2,20 sati rada puno manje tu bi trebala malo bolja inspekcija. Još ga nisam rasturao da vidim čiji i kakav je motor unutra, ovako izgleda ko da je normalan motor za grem ali tko će ga znati, treba mu dosta vremena da se zavrti u punu brzinu (3 - 5 sekundi).
Osim ovih sitnih problema gore nabrojenih, ide najveći: pogonski remen!
Zašto najveći? Zato što se nemože kupiti na ovim prostorima zamjenski isti takav (ima za belosvetske firme, ali za domaći uradak, jok! No chance). Sreća da sam ja sušta intelegencija, pa prvo kupim neodgovarajući kraći i preširok za 15 kunića (Elmatis, ljepo mi je čoek na pultu rekao da neće odgovarati, ali ja valjda znam bolje) i u drugom pokušaju se dosjetim uzeti prvi duži od potrebnog ali barem iste širine - 5 mm. Tevetron, 17 kunića. Skratit ću ga na potrebnu dužinu i zalijepiti.
Problem 2: ljepilo, lepak, glu, gumilezung. Koji će držati gumenu traku pod stalnim opterećenjem i savijanjem, a da je spojna površina samo 5 X 0,4 mm??? Svašta mi je palo na pamet, ali je Lidl bio brži i danas otvorio akcijsku prodaju superlepka Pataks, gel. Cianoakrilat, malo drugačiji od cijanofixa koji svi znamo, ovaj je kakti za gumu (čak je nacrtana i japanka na pakiranju, japanka za na nogu, ne za pod sebe) pa reko, to će odgovarati. Pokazalo se da je. Dakle, ujutro Belkicu uz nogu i pravac Lidl, ona vani laje na one koji se drznu pogledati u njenom smjeru a ja obavim posao po spisku: štrucu lovačkog kruha, lisnato tijesto za savijače i superljepilo. Pored čokoladica i rahatlokuma sam prošao kao pored turskog groblja, ovaj put, pemzija je tek sutra. I idemo na realizaciju.
Postupak:
Razmontirati grem (tj skinuti tanjur) i s komadom odgovarajuće papirne trake za zamatanje poklona uzeti mjeru za buduću pogonsku gumicu. Jednostavno je, jedan kraj trake zalijepiti selotejpom za flajvil i istu razvući oko osovine motora nazad do početka trake na flajvilu. Dobro zategnuti i označiti. Skinuti i odrezati. Slikica:
Dobivenu dužinu trake treba umanjiti za 3 do 5 %, jer će se guma razvlačiti, a i mora imati određenu čvrstinu prijema uz flajvil i remenicu motora, rekli bi zategnutost. Ako se previše skrati vrlo je moguće da guma prejako nategnuta bude i zbog prevelike sile koju vrši na osovinu motora isti se neće pokrenuti (isprobano, jbga). Dužina gumice pripremljene za lijepljenje za ovaj model grema je 45,6 cm. Slikica:
priča sa ljepljenjem je poseban šou, malo zalijepiš sebe (cijanofix) malo za podlogu, pa prtljanje sa selotejpom pa na kraju ipak sa dvostrano ljepljivom trakom (onom koja u sebi ima tkanje) da bi se došlo do probnog uzorka. Probni uzorak je tu da se vidi jel dužina remena odgovarajuća (ovaj je bio 2mm ktaći, ali je funkcioniralo). Probni uzorakje guma od Thorensa 160 koja je nešto uža, ali je svejedno poslužila. Kako mi operacija superlepak nije uspjela iz prve, ostavio sam dvostranoljeplivu traku na remenu, ta drži bolje od ičega meni poznatog. Nimalo ne smeta u radu, pa ću je dodati i na finalni proizvod, za svaki slučaj. Evo kako to izgleda:
To sam pustio da radi jedno 30ak minuta i vidilo se na traci da je guma prekratka za 1-2 mm pa sam onda novi remen odrezao na gorespomenutu dužinu od 45,6cm i uz nešto spretnog petljanja sa selotejpom uspio zalijepiti remen kako spada. Onako, na oko, ispalo je ok inakon sušenja od dvadesetak minuta (ziher je ziher) fino to smontirao na grem. Ovdje je bitno jedno: gotov remen mora ići na flajvil labavo knap. Onako da ne spada sam od sebe pa se onda navuče na remenicu motora. Nesmije čvrso obujmiti flajvil. Puštanje u testni pogon, 60 minuta koje se proteglo na 140 minuta. Bez posljedica, inspekcija nakon 240 minuta neprekidnog rada:
Moram ponovo staviti probni remen, da usporedim brzinu startanja, možda je ovaj remen ipak predugačak i proklizava kod pokretanja tanjura?? Otom potom.
I zadnji problem, bar meni koji o elektronici ovog tipa znam -0 (minus nula). Pogonski motor ima nekakvi tahogenerator (optički) pa mi nijejasna veza istog i manualne regulacije (fino podešavanje) brzine vrtnje. Mislim si, štaće mu oboje, ili ili? Stoga zadnje dvije slikice da se vidi kako to izgleda i preslik šeme koja je nekvalitetna/nečitka, možda će netko prepoznati o čemu se radi.
Na shemi lijepo piše da zadržavaju kvalitetu za sebe pa su otprintali istu krajnje nekvalitetno.
Ručku i zvučnicu nisam ni spominjao jer, za mene, nisu vrijedne toga iako to svira sasvim OK, može za silu.