Znači, sub za u garage. Zapravo, to je više radiona + svaštara nego garaža, jer auto u njoj još nije bio, a i neće. I uz rad se normalno sluša muzika, a basovi se vole.
Izradio sam već I prije jedan sub za u auto (zapravo za kamper), koji se pokazao jako dobrim. Ovog puta sam želio ustanoviti, kako se u praksi ponašaju manji driveri, koji na papiru puno obećavaju. Želio sam naime mali sub u dimenziji prosječne komponente, zbog namjeravane pozicije.
Izabrani su Dayton audio TCP-115-4
https://www.daytonaudio.com/images/reso ... -sheet.pdf
Mali Qts i Vas, relativno mala Fs i male dimenzije (4 cola) uz malu cijenu. Sve to obećava dosta basa iz male kutije. Pošto sam posljedično očekivao i malu osjetljivost odlučio sam tome doskočiti upotrebom 2 drivera u aktivi, svaki pogonjen sa svojim pojačalcem TPA3116 u D-klasi. Nazivna snaga drivera je solidnih 40W.
Krajnji izgled sam zamislio ovako:
Dobra osobina Dayton drivera je, da uz njih dobiješ i FRD / ZMA fajlove za lakšu simulaciju. To bi po mome trebao biti standard kod svih ozbiljnih tvrtki drivera.
Najprije sam sve ubacio u Win-ISD da dobijem neki predosjećaj o potrebnoj kutiji.
Volumen bi trebao biti oko 15 litara neto za oba drivera u istoj kutiji. Manju bi i teško izradio u zamišljenom konceptu. Tuning BR na oko 45Hz. Uz cijev sa fi50mm dužina bi bila oko 150mm.
WinISD izračunava i Cone excursion, koji ispod 38Hz kod (izabranih) privedenih 15W po driveru prelazi dozvoljenih Xmax 4mm. Znači nije baš za infra bas, što od zvučnika ovih dimenzija i nije realno za očekivati, bez obzira na papirnate karakteristike. Logično – ako je privedena snaga veća, prije će stići i do Xmax. I ako bi išao na max. dozvoljenih 40W, probleme bi bili već ispod 70 Hz. Računao sam tome doskočiti sa upotrebom dviju drivera i pojačala, da ih ne bi preopterećivao. A da li će to biti dovoljno? Vidjećete na kraju ove zanimljive priče.
Sljedeća stvar za provjerit je brzina „vjetra“ u portu. Ova zavisi od promjera drivera te porta, oblika porta i opet od privedene snage. Kod pretpostavljenih 15W po driveru najveća brzina u portu će biti oko 20m/s na 43Hz. Neki bi rekli da je to ipreviše. Mogao bi staviti i cijev većeg promjera, pa bi ova vrijednost bila niža, a prdež porta manje čujan.
Kad sam imao dimenzije kutije i litražu otprilike dorečene krenuo sam još simulacijom u Boximu. Tu sam mogao iskoristiti i FRD/ZMA fajlove za što realniji odaziv sistema. Boxim volim jer ima puno opcija, izračunava odaziv u odnosu na oblik kutije (bafle step), poziciju drivera u njoj, upotrebu i kombinaciju aktivnih i pasivnih filtera i još štošta. Ali ipak ne tvrdim da je najtačniji simulator.
Dozvolit ću si ovaj manji peak u odazivu na 45 Hz. Neće smetati, ako ga uopće bude. Jer jedno je simulacija, a drugo stvarnost, to sam skužio već kod prošlih projekata.
Pošto sam planirao pogon preko aktivnog filtera, još sam i njega uključio u Boxim:
I evo nas kod aktivnog dijela, skretnice i pojačala.
Aktivna skretnica je u vidu sub filtera sa promjenljivom frekvencijom, amplitudom i fazom signala. Radi se o filteru sa 2komada TL072:
https://www.aliexpress.com/item/3266400 ... 1802zMPLrB
Karakteristiku sam već jednom prije izmjerio i izgleda tako:
Volume potenciometar nisam micao (bio je negdje na polovini), a ovoga za frekvenciju sam prebacivao iz minimuma (zeleno) preko crvene u sredini do maksimuma (plavo). Namještanje frekvencije je moguće od cca. 75Hz pa do nekih 280Hz (na -6dB). Nagib je oko 16-18dB/okt. THD su ranga do 0,001%
Sljedilo je testiranje aktivnog dijela – filtera i pojačala.
Pojačalo je TPA3116. Odabrati možeš „original chip“ ili „high quality domestic replacement chip“. Pošto je original prilično skuplji a smatrao sam da ćeš od kineza ionako u svakom slučaju dobiti domestic kopiju, odlučio sam se za nju. A već sam ga i prije probao i bio je sasvim OK:
https://www.aliexpress.com/item/3287013 ... 18023HJXub
Odmah sam primijetio lagano zujanje koje se pojavilo kombiniranjem filtera i pojačala iz istog SMPS napajanja (napajač preminulog laptopa sa 20V i 90W). Inače, samo pojačalo (bez sub filtera) je sasvim bešumno. Isto tako je zujanjo nestalo ako sam sub filter stavio na svoje linearno napajanje, ali toliko si nisam htio zakomplicirati izradu.
Uvijanje kabela nije pomoglo, pa sam stvar pokušao rješiti EMI filterom. Eksperimentirao sam sa različitim prigušnicama i kondenzatorima. Najbolje se pokazalo, kad sam u seriju pozitivne grane napajanja sub filtera stavio prigušnicu od 0,7mH, koju sam imao pri ruci. Ali pošto sam nju htio sačuvati za neki drugi projekt pasivne skretnice, umjesto nje sam stavio mini trafo (mislim da je bio 230/2x9V). Oba sekundara sam stavio u seriju i u plus granu. Ako sam to ubacio u minus granu, nije bilo promjene. Isto tako nije bilo ništa bolje sa kondenzatorom, tako da je na kraju ostalo to rješenje sa transformatorom kao EMI prigušnicom. Zujanje se smanjilo gotovo na nečujnost i ja zadovoljan:
Nastavak u sljedećem broju…